Vad vi kan lära oss av en slak flaggstång

Du gamla du fria

Att Mattias Nordströms flaggstångsverk väckt starka reaktioner från nästan samtliga samhällsskikt den senaste tiden är det nog ingen som har undgått. Ett utmärkt exempel på mobil konst som berör.

Verket skär dimensioner i vår föreställningsvärld som går djupare än den klassiska konflikten mellan vänster och höger eller nationalism och globalism. Detta är i stort bekräftat av de starka men polariserade reaktioner som verket mött av kommentarer i media och politiken.

Kort fakta om Mattias Nordström

Födelseår: 1971
Utbildning: Konsthögskolan Valand, examensår 2002
Bor i: Gagnef, Dalarna, där han driver konsthallen missionen

Motsvarade verket den förväntade reaktionen?

Med mobil konst vill vi väcka reaktioner, peka på problem eller ändra människors synsätt. I dagens polariserade samhälle där konflikten står mellan det globala multikulturella samhället och nationen och mer konservativa förhållningssätt slår den krökta flaggstången ned i glödhet jord.

Från konsthåll har den förväntande reaktionen har varit att högern skulle anse verket vara anskrämligt och ett hån mot de värden och människor som stridit för landet, medans vänsterfolk snarere skulle tolka verket som en stark antinationalistisk normbrytande symbol.

Även om många av dessa förutfattade reaktioner från konstvärlden och i synnerhet kulturhuset som är utställare har infriats på digitala såväl som analoga kanaler , så finns det också uttryck som pekar i något oväntad riktning.

Men också något oväntade svar

En del på den nationalistiska sidan verkar istället ha tolkat verket i positiva former, som ett uttryck för ett Sverige som ”dignar under invandring och mångkultur och behöver räta på ryggen och ta upp kampen med dom här farorna” och rent allmänt som att kulturarbetare är förutsägbara marxister vars ansträningar knappast är värda att höja på ögonbrynen för.

Andra mer kända namn anser den nutida konsten vara oförarglig, och att just denna utställning inte ska tas på för stort allvar. Paraleller har också dragits till andra kontroversiella verk för att visa på hyckleri från borgerligt lagda medmänniskor.

Försök till vandalism & problem med upphovsrätt

I torsdags sågs en man anlända till platsen för verkets utställning på Sergels torg med en stege och en slags såg på en längre stav. Påståenden gör gällande att försök gjordes att såga ner verket, men gärningsmannen hävdar själv att han endast försökte komplettera verket.

Det återstår att se om verket klarar sig från mer vandalism under tiden utställningen varar, men det är tydligt att uppmärksammade konstobjekt kan dra på sig reaktioner som kanske inte alltid är så bra för objektets strukturella integritet. Polisen verkar i vilket fall som helst ha lagt ned utredningen mot sågbarbaren.

I samband med denna händelse visade det sig också att verket i vart fall var starkt inspirerat av en isländsk konstnär som tidigare gjort en liknande utställning. Vi får se vart detta leder.

Går det att skydda gatukonst?

En fråga som väcks utifrån sågvandalen på sergels torg är om gatukonstnärer och artiser inom mobile art kan skydda sig från vandalism av sin konst. Går det att skydda sig, är det värt att göra eller ens önskvärt i de flesta fall?

Vi ringde en av de mer omtyckta försäkringsförmedlarna, Försäkrat och Klart för att höra vad gatukonstnärer och pionjärer inom. Anna svensson, som är ansvarig inom reasearch på avdelningen sakskydd svarar oss:

Konst vilken är utställd i det offentliga rummet är oerhört svårt att skydda med vanliga typer av försäkringar. Konstnärsförsäkringar är bundna till en viss utställningslokal eller plats, och fungerar inte på mobil konst som flyttas från tid till annan.

Inte heller en persons hemförsäkring fungerar på sådana utställningar, eftersom bortaskyddet sätter begränsningar för skadegörelse. Som huvudregel måste du hålla uppsikt över din egendom – vilket i synnerhet gäller så kallad stöldbegärlig egendom – och det hade varit svårt att punktbevaka offentligt utställd konst under dygnets alla timmar. Man kan också fråga sig om försäkring är nödvändigt, om bevakning av objektet ändå kommer ske.

Vid sidan om den rena försäkringsfrågan, kan man konstatera att personen som försökte såga ned flaggstången i detta fallet möjligen hade kunnat bli skadeståndsskyldig och då även till >>Utställarens förfång<<.Det krävs då att brott varit begånget, vilket flaggstångfallet dessvärre inte verkar peka mot i dagsläget

 

Konstnärer och utställare inom mobil konst har alltså tyvärr små möjligheter att skydda sig från skadegörelse när utställningen sker i det publika rummet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *